Aktuálne spod Krížnej

29.01.2024
aktualne-spod-kriznej

No, v nedeľu ráno by sa dalo z Tureckej z parkoviska. Lebo sobotný front odišiel a nechal pár cenťákov vlhkej vaty na mokrom ničom. Aspoň to vyzeralo ako zima. Ale potiahol som peši až tesne pod Salášky (po zjazdovke), aby mi nenavlhli pásy. Lebo ani v tej mrazničke zvanej Turecká nebolo zrána ktovie ako podnulovo.

Od nádrže som to dal smerom hore po žltej, aby som vedel, kade sa budem vracať a ako to tam vyzerá. Vyzeralo to dobre ráno na výšľap, no popoludní lyžovateľne už len po spodok traverzu. Na zjazdovke tesne nad nádržou už boli povyorávané kamene aj krtince a mokrý, špinavý sneh ledva zakrýval zvyšok. Ale poďme po poriadku, tu je program výletu (samozrejme som zabudol zapnúť hodinky od štartu):

Takže prvý výšľap smerom pod Líšku, ale strhol som to doprava, že kým ráno ešte moc nesvieti, aj kým hore na hrebeni ešte doznieva víchrica a mraky frontové, polyžujem popod Majerovu skalu do Javoria. Výborné to bolo. Ufúkaný, hutný sneh, zatiaľ ešte nezvlhnutý slnkom, žiadna kôra, pár cm na tvrdom základe:

Odjazd po zvážnici, tam to už v nižších polohách zadrhávalo, sneh na slnku rýchlo vlhol, aj v lese. Druhý výšľap: už kratší, stopa už poriadne vytvrdená, už sa tam mohutne a početne pracovalo. Ale nad lesom zaviata! Vietor sa mal utišovať, namiesto toho furt víchrica, horšia ako predtým. Ale aspoň mraky zmizli, nad hlavou modro. Zabojoval som skoro pod Krížnu, ale len k cyklosmerovníku, na ten ľadový hrb sa neoplatilo liezť. Lebo zase som to strhol doprava, smer Rybovské sedlo. Najprv samozrejme hlučná lyžba po ľade, no potom tiché oblúky po hutných snehových šindľoch a od prvých stromov v súvislom a čoraz rovnejšom snehu, fajnotááá!

No dalo sa. Do Rybovského kotla niekto už predo mnou nalyžoval, ja radšej po jeho hrane a dnu až v dolnej časti: fajná lyžovačka – prach to nebol, husté to bolo, ufúkané, ale vrstva tak po členky a držalo to lyže v oblúku. Nasledoval odjazd ku salašu na Rovni, snehu dosť. Pri naliepaní som počul vrtuľník, a až doma som sa dozvedel, aká tragédia sa na opačnej strane kopca stala. Inak v rovnakej expozícii svahu ako v Rybovskom kotli, kde tiež dva splazíky z okrajového preveja padli.

Od salaša lesným chodníkom (a vyššie aj pomedzi smrekové solitéry) profesorsky vedená stopa presne po zvyškoch snehu, pomedzi ľadové platne - vďaka za ňu, dal som si ju dvakrát. Odliepal som vysoko nad Rybovským sedlom, medzi poslednými stromami, keď sa spoza horizontu vynorila Krížna. Zbytočne hore chodiť, čakala najlepšia lyžovačka: muldou spod Rybovského sedla, na horný okraj lesa, kúsok nad salaš. Už tam dáke čmáranice boli, ale miesta ešte boloooo. Aj tu hustý sneh, ale dobrý, len dole už tiež navlhol.

Druhý raz som potiahol až na Krížnu (už prestalo besne fúkať), že z povinnosti nazriem ešte do Dedošovej, ale tam to škrípalo veľmi nepríjemne ešte hlboko pod vysielačom. Tak som stade rýchlo vytraverzoval pomedzi stromy nazad - aspoň medzi nimi dáky sneh sa ulepil. Možno nižšie medzi stromami by sa dalo, sneh je tam v tieni suchý.

Na Krížnej dulo ako furt, ale v závetrí na juhu úplný apríl, opaľovačka. Obzrel som odtiaľ nejaké splazíky do Ramžinej a vybral sa brúsiť a hrkotať do Tureckej. Po Líšku hnusne ľadovo, pod Líškou lyžami zbrúsenô, tak to celkom išlo (ako na fisovej slalomke asi), potom rozlyžovaný suchý sneh na kúsku popri vleku. A čím nižšie, tým mokrejšia vata na starom ľade.

Celkom príjemný a pre sklznice bezpečný bol traverz žltej značky a jeho koniec za serpentínou, aj zato, že v tieni. Potom na zjazdovke tesne nad Saláškami už len pár opatrných, širokých oblúkov, a keď tých šutrov už bolo v okolí lyží moc, vyzúvačka a pešovačka. Pod Saláškami už miestami bol aj problém nájsť súvislý sneh, tak sa to od rána odtopilo.

A kým prišiel autobus, bolo treba podporiť miestnu ekonomiku aspoň kofolou od Maka. Len mi trochu zatrnulo, keď sa z rádia ozval poplach o hodinovej kolóne na Starých Horách. Našťastie preháňali, aj keď v smere od Donovalov sa to všetko rútilo dole, veď ako v nedeľu podvečer. Na tom jednom semafore to našťastie usmerňovali cestári, nestáli sme skoro vôbec, ku vlaku som to mal s prehľadom.

No, bol by to (aj na tú snehovú biedu) fajn deň, nebyť tej lavíny a jej zbytočnej obete pod Úplazom. Tragédia presne pod hrebeňovým prevejom a presne na východnom až jv svahu, kam tá frontová víchrica poukladala snehy zo severu. Ľudia, vyhodnocujte podmienky opatrne! GPX je hore.

K lavíne tu: Tragická lavínová nehoda pod Malou Krížnou | Stredisko lavínovej prevencie (laviny.sk)