Zoznam článkov od 1 do 20 (z 251) >>

Skialpaktual

Skialpaktuál: Lysec z oboch strán

15.01.2017
Sobota ráno – snehová kalamita na strednom Slovensku dozúrila, odišla vyvádzať niekam ku Košiciam. V Turci sa to pomaly trhá, občas posneží, teplota príjemne jemne pod nulou. Pred náročnejšou nedeľou sa hodí kratšia rozcvička, Lysec je na to ideálny.     Ešte za šera štartujem z Belej do Belianskej doliny. Tá je ideálna pre bežkárov, aj na bajku by sa dalo skvelo. O chvíľu odbočka do Slávkovej doliny, po žltej. Tu to býva nepríjemné, rozbité ťažbou dreva, rozbahnené tečúcou vodou. Teraz paráda, väčšinou samý ľad a na ňom pár cm praša...   Celý článok
Vonku je taká zima, že ti zmrzne aj sopeľ v nose. No práve taká zima prišla do Tatier. Nie som vonkoncom pamätník, no za 10 skialpových sezón si nepamätám, že by sme podnikali túry v takej zime. Tak pekne po poriadku. V sobotu po Troch kráľoch je plánovaná testovačka skialpovej výstroje na Štrbskom plese zrušená, tak špekulujeme. Čo z načatým dňom. Trebalo by sa niekde do doliny schovať, kde na nás okrem chladu nebude číhať aj nepríjemný vietor, ktorý tlačí pocitovú teplotu k mínus 40. Tak sa teda rozhodujeme premotať na Popradské pleso a...   Celý článok
Vietor  v nárazoch 115-130km od severu, čerstvý sneh  previaty na južné svahy kde sa očakáva až 45cm nového prachového snehu, vo výške 1500 cca -20stupnov. Toľko predpoveď na piatok. Na sobotu sa vietor utíši tak na 70km/hod.   Staré Hory a južné svahy Krížnej isto potešia človeka bažiaceho po prašane po vajcia. Priamo od pece po veľkopansky o 10.30 vyrážam z chalupy po zelenej na Japeň. Teplomer ukazujúci -17 stupňov neklame, v nose sa sliznice lepia. Stopa od snežníc pomáha a ani neviem ako a som na Pivovej. Zo zvážnice výhľad na hrebeň, ve...   Celý článok
Chcel som ísť do Žiarskej. Arktická zima, fičák od severovýchodu, že sa tam skryjem a v jej južne orientovanom kotli bude príjemnejšie. Ale naše železnice sú úchvatné: keď je v lete horúco, meškajú, lebo sa všetko kazí. Teraz keď je trochu zima, meškajú zas. No myslel som si, že 40 minút na prestup na bus v Mikuláši bude stačiť. Nestačilo!!! Postál si rýchlik v Liptovskej Teplej skoro hodinu... „Našťastie“ meškal aj druhý smer, tiež hodinu, tak som preskočil do spiatočného rýchlika a začal špekulovať, čo ďalej...     Kraľovany! ...   Celý článok
Šiesty január priniesol koniec snehovej kalamity a začiatok kalamity teplotnej: ortuť v noci spadla pod -20 stupňov, cez deň nevyliezla nad -15 (na hocijakom slušnom kopci, nie v Komárne!)  a na kopcoch sa k tomu protivne rozfúkalo. Od severu samozrejme. Pocitová teplota nad hranicou lesa vraj okolo -30 cez deň, no nechoď tam.. :-)     Tak som išiel. Vyhral sever Veľkej Fatry medzi Malinným Brdom a Šiprúňom. Krátky úsek hrebeňa síce, zato aspoň čiastočne chránený stromami pred vetrom. Ale hlavne s viacerými možnosťami počmárať čerstvý prašan a...   Celý článok
Druhá snehová kalamita tejto zimy pomaly končí, cestári už majú prehrnuté. Teploty prudko klesajú k arktickým hodnotám, treba sa ísť zapotiť prehŕňaním stopy aj do kopcov. Vyberám si „jednoduchú“ prechádzku zo Strečna cez Suchý do Kľačian, popri oboch chatách samozrejme. Ešte sneží a aj poriadne fučí, ale do chrbta, s tým sa ráta ako s pozitívom.     Kalamita má výhodu, že do lyží skáčem hneď z vlaku, na peróne. Na úvod trochu cezpoľného skifatrizmu, paličky ešte sem – tam škrtnú pod snehom o zem. Som tu „skoro“ prvý, len...   Celý článok
Prvé ráno roku 2017 v Turci: -10 ako v mrazáku, kotlina pod riedkou hmlou (alebo je to dym z pyrotechniky? hehe), hore na kopcoch azúro. Odbočka z hlavnej na Trusalovú čistý ľad, ale do lyží sa dá obuť hneď pri kempe. Auto by zvládlo aj cestu ďalej, na Zajacovú, ale načo ho trápiť? Snehu síce málo, ale je tvrdý, zato nie ľadový. Dá sa pohodlne po žltej značke pásovať, so slnkom za chrbtom. Po pár sto metroch už sa musím vyzliekať. Na začiatku trochu vytečeného ľadu a miestami nejaký odkrytý kameň, ale aj dolu to bude paráda, a poriadne rýchla, z...   Celý článok
 Prvý deň po výdatnom snežení vždy znamená zvýšenie lavínového nebezpečenstva. Presvedčujeme sa o tom hneď ráno 29. decembra. Stúpame od zástavky električky Popradské pleso a cesta, ktorá bola ešte pred týždňom odtopená na asfalt je teraz vyfrézovaná s polmetrovými závejmi.   Prichádzame k hotelu, dobalíme, čo treba a vyrážame smerom na Rysy. V lese nás čaká stopa prešlapaná od pešiakov, tak si ju upravujeme podľa predstáv. Pri druhom mostíku začíname s Klárkou ťahať stopu vlastnú a sledujeme rovnakých bláznov, ktorí mieria na Vol...   Celý článok
Jednoduché overenie vlastností bieleho prášku aj vo Veľkej Fatre, ale tak, aby som nemusel lyže dlho na chrbte nosiť. Čiže od horárne Teplô na Limbu a na Rakytov, po hrebeni pod Ploskú a tam sa uvidí... Lebo nakoniec treba dole do Revúc na autobus. Piatok pred Silvestrom krásny, jasný, mrazivý, len hore na hrebeni trochu vetra od severovýchodu.   Na lyžiach sa dá komfortne už od horárne, v podstate aj dole by sa dalo, až na pár strmších a užších úsekov, kde trčia šutre a niet kade brzdiť. Ale chatár išiel akurát na lyžiach dole po vynášku, tak vy...   Celý článok
 Na Štefana Veľkou Studenou a Velickou dolinou. Prvý sviatok vianočný patril rodinnej pohode a stretávke zo strednej školy. Mohol som tu minerálku začať piť o trochu skôr, možno by ma po tej borovičke tá hlava tak nebolela. V Tatrách prišlo k očakávanej zmene a nedočkaví zvedovia hlásia 20-25 cm nového snehu, ktorý nebol vraj sprevádzaný silným vetrom. Tak to pôjdeme na Štefana skontrolovať. Rannú logistiku zvládame hravo a 7,30 vyrážame zo Smokovca. Klára z Prahy, Fero z Mikuláša, Maťo z Lomnice a Peťo z Popradu. Okrem toho, že nás ...   Celý článok
 Stáva sa už dobrým zvykom, že sa pred Štedrou večerou vyberieme vyvetrať. Tak ako minulý rok mi spoločnosť robí Maťo. Od začiatku decembra v Tatrách prakticky žiaden sneh nepribudol a inverzné počasie pripravilo jarné podmienky ešte pred Silvestrom. Na 1. sviatok vianočný sa chystá podľa predpovede silné sneženie, takže posledná možnosť ako si užiť jarný firn ešte v starom roku pripadá na Štedrý deň. Vyrážame s menším oneskorením z Tatranskej Lomnice, zvládneme šoférske komplikácie pri ceste na Popradské pleso, auto vrátime poslušne nas...   Celý článok
Šéfredaktor Vetromagu zdrhol na trojmesačnú dovolenku do Švajčiarska, tak sa časť redakcie vybrala na služobnú cestu, obzrieť kvalitu prášku v tradičnej destinácii medzi Hoľami a Minčolom v Lúčanskej Fatre. Služobný voz ostal na polceste na Hole, pri Partizánskej studničke. Z parkoviska „o level“ nižšie v sedle pod Hradišťom by to na pásoch išlo tiež, ale len po zvážniciach, lesom isto nie. Lebo nádielka prachu spred viac ako dvoch týždňov sa natopila, sadla, zmrzla... Základ je, ale na ňom ešte nič moc nového, len niekoľko sypkých cm spred ...   Celý článok
 Vysoké Tatry utorok 13.12. - Starý Smokovec - Veľká Studená dolina Po včerajšom snežení a fujavici som dnes vybehol len tak na chvílku sa pozrieť ako to vyzerá nad Smokovcami. Šlapať sa dá zdola, šiel som po ceste a po chodníku v pohode až na Hrebienok. V protismere občas nejaké sánky. Aj keď je snehu málo tak sa dá v pohode aj zísť dole, luxus. Luxusná je aj magistrála. Tvrdá ubitá, ľadový podklad vylepšený čerstvým snehom, cca 20 cm. Na lyžiach som si to pekne pustil aj krátkym zjazdíkom na pásoch ku mostíku, tu som odbočil doľava na Húpačky...   Celý článok
Úvodom by som sa rád poďakoval všetkým, ktorí si našli cestu na festival Snehová vločka, či už v Bratislave alebo v Poprade. Veríme, že sa Vám prezentácie a filmy našich hostí páčili a strávili ste v našej spoločnosti príjemný sobotný večer.     Sneženie na prelome novembra a decembra znamenalo, že by sme v nedeľu po festivale mohli vyraziť už aj na nejakú zoznamovaciu túru so sezónou 2016/2017. Navnadení po prašanových videách z Iránu, Nórska a najmä Japonska sme po decentnom večierku vyrazili spoločne hostia a organizátori.     Začiatok...   Celý článok
 V utorok 6.12. som sa vybral na prieskum Mlynickej doliny. Po nedávnej snehovej nádielke, ktorá potešila šlapačov sa vytvorili vo Vysokých Tatrách miestami celkom dobré podmienky vzhľadom na tento dátum. Šlapať sa dá už zdola a tak na klasikách ako Sliezsky dom, Chata pri Zelenom plese, Solisko, Skalnaté pleso - sedlo sa už ťapkať oplatí.  Chodník do Mlynice bol tiež ok. Samozrejme nejaký ten kameň trčal a tak odporúčam kameňáčky, tí čo ich nemajú tak vedľa šup na zjazdovku :) Nad vodopádom Skok už zaúradoval silný vietor. Vďaka nemu bol sneh kade-...   Celý článok
 V piatok sme boli s Kubom opáčiť októbrový sneh. Ešte sme na takom nejazdili a ktovie či ešte niekedy budeme. Zvolili sme najvyšší trávnatý svah aký poznáme - južné úbočie Chabenca. Aby sme cestou za snehom zbytočne nedrali výstroj a kolená a hlavne pri zostupe nemreli nudou, pribalili sme bajky. Prvých 400 sme teda vykrútili, druhých 400 vychodili a ďalších 400 vypásovali. K tomu dva menšie zjazdíky za ďalších 400. Použité techniky plne rešpektovali charakter terénu a podmienky, žiadne znásilňovanie. Na hrebeni zimné podmienky, hračkárske rukavic...   Celý článok
V piatok sme sa s Martinom, Matúšom a Peťom vybrali obzrieť podmienky v Mlynici. S Maťom sme sa rozlúčili pod Satanom (zvyšok jeho prieskumu už poznáte zo Skialpaktálu Mlynická a Mengusovská). Zvyšná trojka sme obzreli cestu na Satana - konkrétne L2 zo skialp sprievodcu Mira Peťa. Podmienky rôznorodé - striedavo prašan a dosky, v kľúčových pasážach (skalný prah) ľad. Potrénovali sme. V sobotu dorazilo sneženie a zaradili sme oddychový deň. V nedeľu v pozmenenej zostave s Maťom2 a Matúšom opäť v Mlynici. V doline cca 5-10cm nového snehu. Ale zatiahnuté....   Celý článok
 V piatok 25.03 bolo ráno na Štrbskom plese rušno. Nie všetci sa však chystali na upravované svahy. Predpoveď bola dobrá a tak bolo jasné, že bude aj v doline rušno. Šlapať sa dá od Fisu. Chodníkom pekne hore pod Skok. Sem tam skala, trošku ľadu ale na tú biedu dojazd dobrý. V doline sa už trúsili skupinky na všetky strany. Žľaby celkom dobre vysnežené, len škoda toho včerajšieho vetra. Na mačkách som vyšlapal po dobre vysneženom žlabe do Satanovho sedla. Pofotil som trojicu stúpajúcu na Soliskový hrebeň a prehupol sa do Mengusovskej. Aj tu bolo rušno...   Celý článok
Tento článok má za úmysel informovať o aktuálnych skialpových podmienkach na domácej tatranskej pôde, i keď dalo by sa aj o kultúrno-spoločenských zážitkoch porozprávať. Zišli sme sa po roku opäť s tým istým cieľom - cez deň všetko možné polyžovať a večer sa o všetkom možnom porozprávať.   Sobotu začíname hromadne výstupom do sedla Váha s viditeľnosťou maximálne po Dračiu bránku a len zarytí optimisti veria, že dnes bude pekne. Chceli by sme do Ťažkej doliny a na Mlynára, no sonda priamo v žľabe nás vracia naspäť. Nevadí, za ...   Celý článok
Po veternom víkende, keď aj čo-to prisnežilo sme sa s Rasťom dohodli, že prvýkrát v tejto sezóne obzrieme Zlomiskovú dolinu. Toť krátky reportík: Cesta na Popradské pleso lyžovateľná od lesa, od plesa potom do Zlomísk treba štrikovať pomedzi kosovku a kamene, ale je to zlyžovateľné aj pravou stranou (pri pohľade od plesa). V doline množstvo nafúkaných dosiek, štandardne hlavne pod Lúčnym sedlom, tam zatiaľ ešte nič nepadlo. Nafúkané je aj pod Záp. Žel. bránou. My sme sa na začiatok vybrali do východnej. Tá bola polyžovaná - asi cez víkend, v sedle...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 251) >>
Sport Rysy - Skialpove sety
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2017  |  designed by MVM Trade s.r.o.