Lavína zabíjala aj v Suldene

27.12.2009
lavina-zabijala-aj-v-suldeneVčera pri výšlape na Kanzel sa mi po vynorení z lesa otvoril pohľad na Schöntauf. Po výdatnom snežení v posledných dňoch bol prvý pekný deň a už bolo vidieť veľa stôp. Zbadal som niekoľko bodiek a podľa štýlu som hneď vedel kto je kto. Napísal som sms, či sa stretneme v Ilze a pozoroval som o štvrtej či ich neuvidím ísť dole poslednú jazdu. Vedel som, že poslednú si dávajú presne o štvrtej.

Ale to som nevedel, že o tom čase už usilovne pichali sondami do snehu, priamo nad Madritschhütte. Na tom svahu sme lyžovali veľakrát, neraz aj v hlbokom prachu aký bol aj dnes. Nikdy by ma nenapadlo, že na takom krátkom svahu spadne taká blbá lavína.

Lavína a miesto kde našli zasypaného

Dnes som hore vyspovedal Giorga, finančáka ktorý mal službu aj včera: "Včera doobeda ľavá sedačka nejazdila, keď ju poobede pustili tak sa horda ľudí pustila hneď nedočkavo do voľného terénu. Keď sa to utrhlo tak tam bolo asi 15 ľudí. Tí traja ktorých to chytilo najviac stáli dole pod svahom. Zhora to na nich pustili lyžiari ktorí práve natraverzovali do svahu.

Jeden bol prisypaný len čiastočne, trčala mu hlava, ďalších dvoch nebolo vidieť. Na pomoc hneď prišli učitelia lyžovania a partia domácich. (Tu je vidieť, na čo môže byť dobrý lavínový kurz a výstroj poruke...) Po chvíle sondovania našli prvého, už začínal fialovieť, ústa plné snehu. Pomoc prišla v poslednej chvíli.

Druhého našli až po hodine, keď medzitým vykopali matrac, ktorý slúži ako ochrana na stĺpoch. Pomoc prišla pre 14 ročného nemeckého snowbordistu už neskoro. Keby bol mal pieps máme ho hneď, bol asi meter pod snehom. A keby bol mal lyže možno by stihol aj pred lavínou ujsť." toľko Giorgo

Na druhý deň ráno sme sa dozvedeli ďalšiu neradostnú správu. Večer počas pátracej akcie v Dolomitoch v doline Val Lasties prišli o život štyria záchranári, ďalší boli zranení...

M.B.

Fotky Lavína zabíjala aj v Suldene

RE: Lavína zabíjala aj v Suldene
L:K: (keduel@seznam.cz) - 17.01.2010
Ahoj, do Soldy jezdím již několik let. To co zde vidím mě dost šokuje. Taková lavina přímo ve středisku, to je strašné. Vyrážím směr Solda 27.1.2010. Pokud mě slyší správce této rubriky, prosím o kontakt na emailu keduel@seznam.cz