Slavkovská veža a Javorák na saharskom piesku

05.03.2016
-slavkovska-veza-a-javorak-na-saharskom-piesku

Konečne! Je začiatok marca a podmienky na skialp v Tatrách sa začínajú podobať tým, na túto ročnú dobu normálnym. Sneh si však musíme zaslúžiť, tak nás najprv čaká peší výšlap na Hrebienok. Elko mi stihne porozprávať o lavínovej skúsenosti a začneme preberať kam sa dnes vyberieme. Cieľom je ako vždy pridať niečo nové, kde sme ešte neboli.

Pásy naliepame na Hrebienku, za chvíľu sme na Húpačkách, ktoré sú už fajne priechodné. Spomínam ako sme tade skoro každý víkend počas strednej školy chodievali s Braňom Karafom. To boli časy!

Niečo mi tu však nehraje. Na snehu sú nepravidelne rozmiestnené žltkasté fľaky, ktoré som tu teda ešte nevidel. Teplý južný front priniesol do Tatier toľko potrebné sneženie, okrem toho však zobral zo sebou aj zrnká piesku kdesi z Afriky. Bláznivá, premenlivá a teplá zima pokračuje.

A tak stokrát zopakovaný výšlap VSD je opäť iný. Naštastie bez prenášania vystupujeme dolinou. Bezvetrie, oblačnosť pod nami aj nad nami, uvidíme, čo sa z toho vykľuje. Pod Bránou opúšťame na chvíľu letný chodník a padá rozhodnutie pokúsiť sa preraziť do Slavkovského kotla. Nad hangom odbáčame z modrej značky a mierime pod Východnú slavkovskú vežu.

Odkrýva sa nám žlab, ktorým by sme mohli preraziť. Lyže na batoh a miestami sa boríme po kolená v zhutnenom prašane. Po stredajšom slnku a oteplení je sneh v doline výrazne sadnutý. Napriek tomu však máme batohy na odstrel pripravené. Prekonáme zúženie a kocháme sa netradičným pohľadom na Slavkovský štít. Špekulujeme či na vrchol, no pohľad oproti na Slavkovskú vežu rozhodne o našom nasledujúcom programe.

Úzke miesto na peši a začína zjazd. Pár preskakovaných oblúkov a už si na dnešné podmienky začínam zvykať. Pretraverzujeme dnom Vareškovej dolinky a nasledujeme prešlapnutú stopu pod Slavkovskú vežu. Na zjazd No.2 volíme snehovú pláň, ktorá dovoľuje zapúšťať a j širšie oblúky. Na saharskom piesku sa lyžuje celkom dobre a po chvíli lepíme na pár minút pásy na záverecný dojazd na Zbojničku.

Pivo, večera, stretnutie s kamošmi z Čiech, pivo a spánok.

Elko_levituje

Piatok sa začína krásnym počasím. Ako prvú ochutnáme lyžovačku Výtokom. Sneh sa kvalitou nelíši od toho včerajšieho. Po pár príjemných oblúkoch nalepujeme pod Generálom pásy.

S pribúdajúcimi výškovými metrami pribúda aj oblačnosť a naše plány na zjazd akurát odtopeným južným žlabom z Javoráku sú v ťahu. Neklesáme na duchu a rýchlo volíme ako náhradný plán JV žlab už spomínaného vrcholu. Minútku, dve sledujeme vyjazdený traverz smerom do Priečneho sedla. Odbočka smerom k Ostrému štítu a zakrátko Elko ako zvyčajne ťahá stopu do žlabu pod Javorákom.

Druhú polovicu výstupu ideme na mačkách. Striedame sa v stope, prekonáme slabý prevej a sme na krásnom plató pod vrcholom. Dorazíme vrcholový hrebienok a čítame ľudové verše na vrcholovej tabuli. Vysoká oblačnosť sa nechystá rozplynúť, tak nemáme veru na čo čakať. Po krátkom občerstvení nastavujeme výstroj aj ducha do zjazdového módu.

Sneh na vrcholovom plató sa veľmi podobá kôre, tak sme radi, že sme sa pre JV žlab rozhodli. Sadnutým prašanom prekonováme ťažšie miesto v hornej polovici a potom nám už nič nebráni prášiť dole rozširujúcim sa kuželom. Na dne kotlíka pod Ostrým štítom preťapkáme na chodník a rozjazdeným Generálom prekusneme pár oblúkov v kôre. Od Brány sa ponoríme do hmly a štrikujúc pomedzi kosovku a poskakujúc Húpačkami, dokorčulujeme až na Hrebienok.