Suldenaktual 14 - Lavína zabíjala v Martelltali

03.03.2009
suldenaktual-14-lavina-zabijala-v-martelltaliMinulú sobotu bolo nádherné počasie, čistá obloha a bezvetrie. Poobedňajšiu pauzu som samozrejme využil naplno, veď takýchto dní túto zimu veľa nebolo. Vyšlapal som rovnakým žlabom ako tri dni predtým, akurát na hrebeni som odbočil doprava a za pomoci mačiek vystúpil na Eisseespitze. Vychutnávajúc si nádherný deň som netušil, že o dolinu vedľa spadla v tom čase veľká lavína pre dvoch skialpinistov osudná...
Vystupujúc zo severu som si v tieni ani veľmi neuvedomil ako sa dnes oteplilo. Bola sobota a tak voľno využili na túru aj dvaja skúsení domáci skialpinisti, jeden z nich bol dokonca lyžiarskym sprievodcom CAI. Zvolili si za cieľ netradičnú túru na Kleine Orgelspitze. Počas výstupu ich oboch strhla veľká lavína asi 400 metrovým snehovo-skalnatým svahom.

Ich telá sa našli už v ten večer, keď si jeden občan Martelu všimol, že sa nevrátili k autu a tak to nahlásil na horskú službu. Oboch našli za pomoci vrtuľníka a predovšetkým za pomoci ich zapnutých piepsov. Napriek tomu, že tejto udalosti venovali noviny celú stranu nikde som nenašiel zmienku o príčine lavíny, prípadne o nejakých chybách skialpinistov. Svoju úlohu určite zohralo aj výrazné oteplenie, v každom prípade od posledného sneženia už prešli dva týždne a nejaké veľké lavínové nebezpečenstvo nehrozilo...