Skialp Vysoké Tatry - už neaktuálny aktual

10.12.2017
skialp-vysoke-tatry-uz-neaktualny-aktual

Začiatok tejto zimnej sezóny je bohatý na sneh. Pamätníci nepamätajú kedy bolo vo vysokohorskom prostredí Vysokých Tatier o tomto čase toľko veľa snehu. Materiál nazbieraný za posledný týždeň som sa pokúsil zosumarizovať aspoň do tohto krátkeho reportu:

V pondelok 4.12. sme ráno vyrážali do terénu z chaty pri Zelenom plese. Zamestnenci chaty nám hlásili, že už skoro ráno pozorovali veľkú prachovú lavínu z Nemeckého rebríka, prachový mrak z nej zasiahol aj chatu...

Najprv sme vyšliapali do žľabu pod Malou Zmrzlou, kde sme pri lyžovaní spustili malú doskovú lavínu. Lavína sa uvoľnila až pri druhom lyžiarovi a spadol návej zo strmšej bočnej časti žľabu. Po zlyžovaní sme ešte vyšliapali do Flašky, kde aj napriek tomu, že deň predtým ňou lyžovalo viacero ľudí, bola opäť zafúkaná množstvom nového snehu ufúkaného do dosky... Tu sme sa otočili a ukončili pondelkový prieskum.

V utorok sme využili možnosť šlapať už zo Starého Smokovca a okolo obeda sme vyrazili cez Hrebienok a Húpačky do Veľkej Studenej doliny. V pásme lesa bol parádny prašan. Už pod Bránou však fúkal silný vietor, ktorý nedával zmysel pokračovať. Otočili sme sa pod Bránou.

utorok_vo_Veľkej_Studenej_doline

V stredu som do terénu nakoniec nešiel. O to väčší šok pre mňa bola už poobedňajšia správa na nete, že v oblasti Malého Závratu zahynul pod lavínou skialpinista. Nakoniec sa ukázalo, že to nebolo priamo v Závrate, ktorý je asi najlyžovanejším svahom v Tatrách, ale kúsok vedľa... Sneženie sprevádzané silným vetrom z predošlých dní urobilo svoje... Podrobný report z lavínového nešťastia od HZS je tu:

Lavínové nešťastie v stredu 6.12. vo VSD

Vo štvrtok sme silne ovplyvnení stredajším nešťastím nakoniec predsa len vyrazili. Naším cieľom bola Zlomisková dolina. Mali sme info o tom, že Vých. Železná brána bola zlyžovaná aj v stredu. Silný južný vietor v kotli pod Žel. bránou ustal a my sme vykopali sondu vo svahu Strážneho sedla. Snehu bolo veľa, ani výsledok sondy nedával úplnú istotu, tak sme nakoniec zvolili ako cieľ Strážne sedlo tou najmiernejšou výstupovou trasou. Sneh bol vetrom ubitý len málo alebo vôbec. Výstup aj zlyžovanie sme robili s veľkými rozostupmi. Boli sme traja. Nakoniec sa tento deň ukázal aj napriek vetru ako najlepší z celého týždňa.

v_Strážnom_sedle

Piatok sme po úspešnom štvrtku vypustili, aby sme v sobotu vyrazili do VSD. Viditeľnosť bola zlá a pofukoval aj nepríjemný vietor. Opäť pripadlo. Po výstupe na Zbojnícku chatu po trase letného chodníku sme zlyžovali dole Výtokom, ktorým už pred nami lyžovala skupina s airbagovými batohmi. Aj v horšej viditeľnosti sme pozorovali svah, kde sa stalo stredajšie nešťastie. Vietor už stopy zahladil a bolo tam vidieť viac kameňov ako snehu.

V nedeľu bol poobede hlásený príchod silného vetra. Krásne počasie doobeda nás však ešte prinútilo zmeniť plány a vybehnúť do Mengusovskej doliny. Vietor nás dostihol niekde pri Žabích plesách, kde sme poslušne sklopili uši a zlyžovali do doliny. Zimná lyžiarska trasa vedúca nad chodníkom je už ok. Vedie výrazným hrebeňom a je určite lepšia aj bezpečnejšia ako chodník. Samozrejme nie je značená a stopy vietor rýchlo zahladí...

pod_Železnou_bránou

Toľko náš skromný skialpový týždeň, snáď si tam nájdete niečo užitočné.

Aj keď nám zima začala parádne, tak podmienky sú veľmi nestabilné a menia sa každým dňom...Treba brať do úvahy aktuálny stav, tešiť sa z pohybu aj v doline a byť trpezlivý...

Krátke videjká a množstvo ďalších informácií nájdete v našsj FB skupine Vetroplachmagazin

FB skupina Vetroplachmagazin

Fotky Skialp Vysoké Tatry - už neaktuálny aktual

RE: Skialp Vysoké Tatry - už neaktuálny aktual
Marcel 11.12.2017
no pekne ste pochodili...snehu mame už teraz,ako niekedy v marci