Prieskum snehového prírastku pod Martinskými hoľami

14.01.2021
prieskum-snehoveho-prirastku-pod-martinskymi-holami

Taký druhý vnútrookresný aktuál po karanténe, keď zatiaľ inde nesmiem. Ale príde papier od doktorky a potom bude sveta žiť! :-) Takže aspoň krátko po žltej značke: od kempu hore na Dlhú lúku, po hrebeni na Hole a s malými obmenami nazad. Lebo konečne nejaké sneženie prišlo a v noci z utorka na stredu niečo padlo aj v kotline. Aspoň na oko, že bola krajina biela. A v lyžiarkach sa od konečnej mhd lepšie šliapalo ako po suchom. Teda po nasolenom a mokrom – asfalte. Ale len po rampu, kde výpalníci zo strediska kasírujú 10 Eur od každého auta, ktoré ide hore. Za údržbu cesty. To zas ale majú pravdu, inak by bola na ceste anarchia. Kto platiť nechce a je ochotný ísť hore od rampy po vlastných, tak hneď tam sa dá aj parkovať, alebo o 500 m vyššie ďalšia možnosť. Potom už žltá lezie do lesa. Aj tak je to už celé neaktuálne, lebo hneď ďalšiu noc prisypalo hádam ešte dvojnásobne.

Doprava_za_10,_rovno_za_vlastné.

V lese tak 5 cm prášku bez základu, tak som pešoval až ku smerovníku na Ráztokách. S pribúdajúcou výškou ale bieleho moc nepribúdalo. Z Ráztok by sa už dalo po zvážnici bez rizika hore aj dole, po značke som si lyže ešte vyniesol prvých pár najstrmších metrov a dalo sa smerom hore už aj odtiaľ. Skoro nad Ráztoky som aj zlyžoval, ale to už striehli šutre pod snehom. Ale na kameňačky dobré.

Na Dlhej lúke to už bolo ale o inom, snehu na mrte, tak do pol palíc. Preleštil som zapadanú stopu, ale traverzom do sedla Prašivé som pohrdol, pustil som sa prerážať na hrebeň skratkou cez les. Tam som už ale poriadne hlboko oral.

Hrebeňovka v strede týždňa pustá, ale záveje a preveje už po utorkovej noci poriadne. Na Šíravách zase lúka vyfúkaná do drapľava a posledný stupáčik pod vysielač zahádzaný snehovými bruchami. Fuker zo západu, sneženie a plnotučné mlieko – chcel som odbočiť doprava na Skalku, ale rýchlo som sa otočil zase nazad. Cez kosovku chodník k vysielaču neprejazdný: snehu tak málo, že po povrchu kosovky sa nedá, ale tak veľa, aby ju poohýbal nad chodník. Tu ešte tak meter a pol treba.

Takže obchvatom k vrcholovej stanici „Céčka“ a užil som si aspoň oblúčiky po zjazdovke. Cestou nazad tak isto až na Šíravy - a tam mi čert našepkal skúsiť to dole k potoku zlyžovať. V závetrí a poriadnej strmine aj viac ako meter snehu, prašanové orgie by to aj boli, keby som niečo videl pod nohy. Ani sa to už moc neprepadávalo – širšie dosky mať a bolo by to aj fajn.

Dole potokom potom kadejako po bubnoch, ale dalo sa zjazdiť aj zajazdiť. A odchod dole po zvážnici smer Dlhá lúka, uzavrieť okruh. Ešte som to však natiahol cez Priekopské hole, pozrieť či sa dá cez napájadlá v pohode prejsť. No, cez to menšie treba ešte opatrne, voda tečie a snehu minimum.

Potom už len dole lúkou na pásoch, aj tak to bolo v tom čerstvom snehu pomalé a cestou je pár horekopčekov. Vyzúval som pár stoviek metrov vyššie ako som obúval, keď som vyoral prvý šuter. Našťastie bez následkov na sklznici... A už iba pešovačka viac ako hodinová, až do mesta, lebo samozrejme autobus ako naschvál išiel päť minút pred tým, ako som sa tam dopotkýnal. Tak, nech len padá ďalej, konečne!